donderdag, november 15, 2018

Zo maak je een goede internet marketing strategie

Zo maak je een goede internet marketing strategie - 5.0 out of 5 based on 3 votes
Gebruikerswaardering:  / 3
ZwakZeer goed 

Internet marketing kan de verkoop van uw bedrijf een flinke zet geven.

Een goede zetAls u een bedrijf of een product succesvol op internet wilt lanceren, dan moet u wel gedegen onderzoek doen en een uitgewerkte marketingstrategie maken en bijhouden.

maar hoe kom je nu tot een goede internet marketing strategie?
In grote lijnen moet u de volgende stappen doorlopen:

  1. Formuleer uw concrete doelstellingen
    Doe dit niet enkel voor uw bedrijf of product als zodanig, maar ook specifiek voor het gebruik van het kanaal internet.
  2. Bestudeer en analyseer uw doelgroep
    Hoe meer u over uw doelgroep en zijn gedrag op internet weet, hoe groter de kans op succes. Kies en doorgrond uw ideale doelgroepen en focus het grootste deel van uw online marketing budget hierop.
  3. Bestudeer en analyseer uw concurrenten 
    Bestudeer hun website en hun online en offline verkoopproces. Probeer de marketingstrategieën van uw grootste concurrenten te doorgronden, zodat u weet wat werkt. Kopieer succesvolle strategieën van uw concurrenten. U hoeft echt niet alles zelf uit te vinden. Uit uw marktonderzoek moet ook bijvoorbeeld naar voren komen hoeveel volgelingen uw concurrenten op Facebook hebben, hoeveel mensen ze emails sturen, hoeveel mensen commentaar geven op hun blogs.
  4. Bepaal de manier waarop u uw doelstellingen wilt bereiken
    Werk uw boodschap uit. Bepaal media die u wilt gebruiken en de manier waarop u dit wilt doen. Bepaal hoe u dit gaat organiseren, met wie en met welk budget.
    Dit laatste moet uiteindelijk leiden tot een concreet uitgewerkt communicatie- en actieplan.
  5. Bepaal methodes om succes te meten en analyseren
    Zorg ervoor dat u al uw acties kunt analyseren. Hiermee kunt u uw strategie later evalueren en verbeteren.

 

ENKELE TIPS

  • Spiegel uw online strategie aan uw offline strategieën.
    Wees consistent, als uw methode communicatie met klanten  vereist. Uw "offline" gedrag en fulfilment moeten naadloos  aansluiten op uw online gedrag en beeldvorming. Dit zorgt  onder meer voor de juiste online recensies op uw website en  andere media.
  • Creëer een veelzijdige marketing strategie
    Om effect te vergroten moet u verschillende acties en campagnes tegelijk starten. Denk hierbij niet alleen aan vindbaarheid optimalisatie, Internet advertising, social media campagnes, email marketing en videocampagnes. Overweeg ook offline promotie zoals advertenties in gedrukte media en radioreclame.
  • Gebruik Google Analytics
    De eenvoudigste manier om te kunnen meten is met een Google Analytics-account. Maak een campagne voor elk facet van uw strategie , zodat u later terug kunt kijken en zien welke de beste return on investment ( ROI ) had. Evalueer uw ROI. Herhaal strategieën die succesvol waren. Stuur en verbeter.
  • Gebruik de juiste kennis en vaardigheid. Maak gebruik van specialisten
    Internet marketing vereist specialistische kennis van communicatie, sociale media,  zoekmachine optimalisatie (SEO), blogs, e-maillijsten,  affiliate marketing en meer. Bezuinig hier niet op kennis en kunde. Wanneer u (of uw collega's) niet precies weet hoe iets het beste werkt, Doe het dan niet zelf. 
    Laat u ook bij het uitwerken van uw strategie begeleiden door mensen die weten welke strategie het beste bij uw bedrijf of doelgroep past, welke kanalen en campagnes voor u effectief kunnen zijn, welke kosten ermee gemoeid zijn en welke kennis noodzakelijk is.

 

TENSLOTTE

Met een uitgewerkte strategie staat u pas aan het begin van uw internet marketing avontuur. Om uw strategie succesvol in de praktijk te brengen zult u een gedetailleerd communicatieplan moeten opstellen. In zo'n communicatieplan staat uitgewerkt wat u concreet waar en wanneer gaat doen. Een goed communicatieplan is een uitstekend instrument om ervoor te zorgen dat iedereen in het proces exact weet wat van ze wordt verwacht. Bovendien is het onmisbaar om later effectief te kunnen meten en bijsturen.

Alleen als je exact weet wat je doet, kun je bepalen hoe goed je het doet...

......en wat je anders moet doen om het (nog) beter te doen.

CONTACT

IChess, Internet Communicatie
Sleggeplantsoen 55, 6835AH Arnhem
T 026 3273370 
M 06 10890011

Email: info@ichess.nl

Scroll to top