donderdag, november 15, 2018

Strategie - Waarom je het nooit precies goed krijgt

Strategie - Waarom je het nooit precies goed krijgt - 5.0 out of 5 based on 1 vote
Gebruikerswaardering:  / 1
ZwakZeer goed 

navelstaren-sStrategie is in essentie het nadenken over wat je einddoel is, en wat je nu moet doen, op basis van de reacties die je actie zou kunnen veroorzaken. Iets doen zonder rekening te houden met die potentiële reacties is geen strategie.

Terwijl je de reacties kunt vermoeden, weet je dit nooit 100 % zeker. Veel pogingen tot planmatige aanpak slepen zich daarom voort en leiden tot langdurig navelstaren en een neiging om ' niets te doen.

Terwijl het onmogelijk is nauwkeurig te voorspellen wat de werkelijke impact van een actie is, blijven we proberen "het juiste te doen."

Maar ook als we niets doen, zal dit impact hebben.

Neem als voorbeeld een bedrijf dat overweegt serieus in de social media te stappen (wat dat ook moge betekenen voor dat bedrijf). Terwijl ze nadenken, blijft de wereld om hen heen in beweging - mogelijk omarmen concurrenten de sociale media en krijgen die een belangrijke voorsprong op hen. Nieuwe communicatietechnologieën kunnen opkomen. Nieuwe businessmodellen kunnen het uitgangspunt bedreigen van wat ze te bieden hebben.

De kern is helder. Niemand weet wanneer uw plan succesvol zal zijn! Anderen kunnen meningen hebben en menigeen heeft welgemeende adviezen op basis van eerdere ervaringen. Maar, niemand kan in de toekomst kijken of het gedrag van anderen echt voorspellen. 

Hoe kun je de "juistheid " van je strategie dan vergroten?
Door middel van onderzoek. Hoe effectiever je de situatie, je eigen positie en de positie van anderen die je wilt beïnvloeden onderzoekt , hoe groter de kans dat je een goede beslissing neemt.

Hoeveel tijd en moeite moet je dan steken in gegevensverzameling, onderzoek en evaluatie (ofwel 'navelstaren')? 

Dat hangt af van de kansen en risico's waarmee je rekening moet houden.

  • Wat is het ergste dat er kan gebeuren als ik aan de slag ga op basis van wat ik nu weet?
  • Wat is de beste dat ik mag verwachten?
  • Welke kansen kan ik mislopen en wat is hun waarde voor de organisatie ?
  • Wat kan ik leren van wat ik nu doe en hoe zou ik dit in de toekomst kunnen toepassen?

In sommige gevallen hoeft u niet veel tijd te besteden aan onderzoek, verzamelen van achtergrondinformatie of deelnemen aan discussies. Het risico van iets doen of niets doen is dan mogelijk niet zo groot.

Stel, u wilt uitproberen of een Facebook- advertentie resultaten oplevert. Vrij laag risico dus. Maar als u een nieuw product wilt lanceren of als u overweegt een nieuw filiaal te openen dan is het risico een stuk groter en vereist dit meer planning en aandacht. Daarnaast moet u ook rekening houden met het risico van niet handelen - de wetenschap dat een nieuwe concurrent uw markt binnendringt vereist directe actie.

Het doel van strategie is en blijft om het beste plan te maken op basis van onze beoordeling en passend onderzoek.

CONTACT

IChess, Internet Communicatie
Sleggeplantsoen 55, 6835AH Arnhem
T 026 3273370 
M 06 10890011

Email: info@ichess.nl

Scroll to top