donderdag, november 15, 2018

Digitale marketing, verleden, heden en toekomst

Digitale marketing, verleden, heden en toekomst - 3.0 out of 5 based on 1 vote
Gebruikerswaardering:  / 1
ZwakZeer goed 

Met de opkomst van de digitale media is marketing drastisch veranderd. Een jaarlijks overleg over strategie, plan en budget volstaat niet meer. Marketeers moeten plannen voortdurend aanpassen aan het veranderende doelgroepgedrag, nieuwe media, nieuwe kanalen en technologie.
Maar zelfs de meest wendbare marketeers kunnen geen gelijke tred houden met deze sterk veranderende marketing omgeving, daarbij verwijzend naar het gebrek aan middelen , vaardigheden en verouderde technologie als de belangrijkste factoren.  

Waarom is de marketing technologie niet in staat de snelle veranderingen bij te houden ?

Het verleden
Nieuwe media adoptiesnelheid waren vroeger " relatief " traag . TV werd geïntroduceerd in 1947, en de penetratie piekte pas 50 jaar later. Het Internet, geïntroduceerd in de vroege jaren 1990, bereikte zijn piek in minder dan de helft van die tijd. En met mobiel internet lijkt dit nog veel sneller te gaan.
Vervolgens heeft het begrip " viral " marketing de communicatie naar een hoger niveau getild. De marketeer "koopt" zijn publiek niet langer, maar "verdient" zijn aandacht. Met de juiste content kun je in een ongekend tempo een groot publiek bereiken.

In de afgelopen twee jaar is meer dan 90 procent van alle gegevens gecreëerd . Deze exponentiële groei valt (niet toevallig) samen met de introductie van mobiele apparaten. Hiermee is ook de hoeveelheid informatie over het online gedrag van mensen drastisch toegenomen. Niemand die deze enorme groei had voorspeld.

Het heden
Ondanks de hype rond complexe gegevensverzameling en multi-channel management, Claimen marketing leiders nog steeds dat die de huidige software en platforms onvoldoende geintegreerd zijn en tekort schieten bij het verstrekken van real-time gegevens. Cross-channel management voor het optimaliseren van e-mail, web, sociaal en mobiel is vooralsnog meer een "hype" is dan werkelijkheid .
Bestaande systemen zoals website beheer, analytics en e-mail systemen zijn gebouwd om relatief kleine hoeveelheden gegevens te verwerken binnen één-kanaal. Bovendien waren de meeste systemen niet ontwikkeld om te integreren met andere systemen en processen (zoals CRM).
Tenslotte zijn de huidige marketing toepassingen voornamelijk ontworpen voor "content design" en niet voor de analyse van grote hoeveelheden complexe data .
Geen wonder dat de marketeers zeggen dat de huidige middelen in het beste geval wat onhandig zijn.

De toekomst
De markt vraagt cloud-based , digitale marketing oplossingen en bedrijven investeren nu in deze ontwikkeling.
Maar pas op voor de belofte van verwerkingsmogelijkheden van complexe gegevens en de interoperabiliteit van systemen. Hoe wordt complexe gegevensverwerking bereikt? Zijn deze systemen opnieuw ontworpen en voorzien van de nieuwste data processing technologieën ?

Ik verwacht dat:

  • Complexe gegevensverwerking en systeemintegratie steeds moeilijker wordt. Maar de meeste systemen worden nog steeds gebouwd op bestaande platforms. Digitale marketeers zullen problemen houden met systemen die tekort schieten op het vlak van real-time data processing.
  • De tools en interfaces van de marketeers zullen veranderen. Tools zullen data visualisatie en manipulatie combineren met mogelijkheden tot het creëren van content.
  • Er komt geen enterprise software systeem dat de belofte van een volwaardig centrale systeem kan waarmaken. De verzamelde klantgegevens vormen complexe real-time gegevensstromen over uiteenlopende kanalen. Marketing systemen moeten trachten die complexe gegevens op te vangen en te combineren.

CONTACT

IChess, Internet Communicatie
Sleggeplantsoen 55, 6835AH Arnhem
T 026 3273370 
M 06 10890011

Email: info@ichess.nl

Scroll to top